Alter Elbtunnel, Hamburg, Germania
Alter Elbtunnel (sau St. Pauli Elbtunnel) este unul dintre reperele arhitecturale și inginerești ale orașului Hamburg, deschis la 7 septembrie 1911. Construcția a durat între 1907 și 1911 și a reprezentat la momentul respectiv un salt tehnologic major: două galerii paralele de circa 426,5 metri fiecare, cu diametrul de aproximativ 6 metri, sub râul Elba, la o adâncime de 24 de metri.
Scopul inițial al tunelului era să faciliteze accesul lucrătorilor portuari și al șantierelor navale de pe malul sudic al Elbei (insula Steinwerder) către zona Landungsbrücken din St. Pauli, evitând traficul, feriboturile aglomerate și rutele ocolite.
Tehnica folosită a inclus tunelare sub presiune cu ajutorul unor camere cu aer comprimat (caissons), pentru a permite lucrărilor sub nivelul apei. Din nefericire, mulți muncitori au suferit de boala de decompresie, iar câțiva și-au pierdut viața sau au rămas cu sechele.
Arhitectura este un mix de utilitar și estetic: faianță, plăci ceramice majolica cu motive marine, podele din terazzo, plasate într-un decor cu iluminat clasic și accente Art Nouveau în interioare și în structura acceselor. Intrările nordice și sudice sunt marcate de pavilionuri cu cupole, în special la Landungsbrücken, un edificiu în piatră cu ferestre înalte și cupolă ce seamănă, în stilul său eclectic, cu anumite clădiri clasice.
Alter Elbtunnel a fost declarat monument istoric în 2003, iar în 2011 a primit titlul „Historisches Wahrzeichen der Ingenieurbaukunst in Deutschland” (Reper istoric al ingineriei construcțiilor germane).
Lucrările de modernizare au fost complexe: tunelul a suferit diferite intervenții—în special asupra galeriei estice (Oströhre) și în prezent asupra celei vestice—pentru reabilitarea elementelor structurale, asfaltarea pardoselii, consolidări, refacerea iluminatului și a finisajelor. Producători precum Thomas Beton au furnizat beton special cu densitate ridicată, concrete auto-compactabile, beton greu (cu densitate > 3.600 kg/m³) pentru partea carosabilă, etc.
Astăzi, Alter Elbtunnel este gratuit pentru pietoni și bicicliști, disponibil 24 de ore pe zi; accesul auto este restricționat sau temporar, în funcție de starea lucrărilor și de reglementări locale.
Vizitatorii intră prin ascensoarele istorice sau scări la intrările de pe malul St. Pauli (Landungsbrücken) și pe Steinwerder. Când cobori în tunel, atmosfera se schimbă: temperatura scade ușor, luminile reflecționate de plăcile ceramice, ecourile pașilor și ritmul mersului conferă un sentiment de mister și nostalgie industrială.
Pe partea sudică, ieșirea oferă priveliști impresionante către port, cu siluetele navelor, cheiurilor, cranes-urilor portuare și, spre orizont, spre centrul orașului. Este un loc favorabil pentru fotografii, explorări lente, dar și pentru reflecții istorice.
Alter Elbtunnel nu mai are astăzi rolul primordial pe care îl avea la început — traficul auto a fost preluat în mare parte de structuri mai noi (inclusiv de noul Elbtunnel din 1975) și de poduri moderne.
Dar tunelul continuă să fie un simbol al identității Hamburgului: al portului său, al meșteșugului inginerești, al legăturii dintre trecut și prezent. Restaurările au fost necesare nu doar pentru siguranță, ci pentru păstrarea valorii culturale, estetice și istorice. În plus, odată cu restricțiile autoturismelor, crește atractivitatea pentru cei care-l parcurg pe jos sau cu bicicleta, pentru turism și explorare urbană.
Alter Elbtunnel rămâne astfel nu doar o cale de traversare sub Elba, ci o experiență: un muzeu viu sub apă, un loc unde ingineria, arta și istoria se întâlnesc într-un mod palpabil.


