Muzeul de Arta Veche Apuseana

Ligia Viorica Furnica-Minovici (nascuta Radulescu-Tudoran, fosta Petrovici), in Caracal, la 9 februarie 1914, va avea o viata si cariera destul de zbuciumate. In 1932 se inscrie la Facultatea de Litere si Filosofie Bucuresti ( specializarea Franceza , italiana si istoria artei ), pe care o va absolvi in 1936. In 1933, se inscrie si la cursurile Facultatii de Drept, la16.03.1937 obtinand dipoma cre-i va permite sa practice avocatura. Din 1938 pana in 1940 va lucra la Directia Generala CFR, in functia de impiegat , din 1940 pana in 1949 activand tot in cardul CFR, dar la Directia financiara, functia de referent. Intre 1949 si 1952 va lucra ca avocat la DRTA Bucuresti. In cursul anului 1952 este silita sa urmeze cursuri de recalificare ( Scoala de normatori , 5 luni de zile), fiind detasata un timp la Alba Iulia (normator) , apoi la Slatina(avocat public) si revenind la DRTA Bucuresti ( in functia de avocat principal). In iunie 1969, ca urmare a unui memoriu inaintat forurilor de resort de sotul domniei sale , ing. D. Furnica-Minovici, va fi numita muzeograf la Muzeul de Arta Feudala „Ing. Dumitru Furnica-MInovici”, din 1979 – muzeograf principal.Muzeul de Arta Veche Apuseana 2
Intrata in avocatura in 1946, a pledat in cateva cazuri importante ( politizate), aparandu-l pe ministrul Grigore Costaforu ( acuzat ca submineaza interesele tarii in raport cu tara-mama, URSS) , pe Ion Cantacuzino, directorul Societatii de Telefoane , pe Alexandru Policrat ( magistrat la Tribunalul Suprem, acuzat ca ar fi ascultat posturi imperialiste si ca ar fi ajutat pe varul sau , Radu Rene Policrat, cu mancare si doua camasi), pe Anca Berceanu ( asistenta lui C-tin Noica), etc.
Recasatorita cu ing Dumitru Furnica-Minovici la 21 iunie 1952 , aproape in secret, la Sfatul Popular al Raionului Stalin, Bucuresti, va deceda la 14 ianuarie 2004, fiind inmormantata alaturi de sot , la cimitirul Bellu.

Cu un cost exorbitant (cf. devizelor progresive si a celui final) de 7. 032. 182 lei-aur ( moneda 1942), ridicat intre 1939-1942 de mesteri straini (austrieci , nemti , italieni ), Muzeul de Arta Veche Apuseana „Ing. Dumitru Furnica-Minovici” este rodul a peste 400 de schite facute de fondator si de arhitectul angajat , Enzo Canella. Antrepenorul, tot italian , D. Toffolo, a adus o echipa de mesteri italieni care au lucrat sub directa supraveghere atat a fondatorului muzeului , cat si a arhitectului, rezultatul fiind unul remarcabil (atat din punct de vedere structural, cat si estetic).Muzeul de Arta Veche Apuseana 1
Desi initial arhitectul angajat pentru ridicarea casei i-a propus ing. D. Furnica-Minovici doua planuri de case (unul in stil gothic francez si unul in stilul renasterii italiene) , in cele din urma , coroborand destinatia cu functionalitatea casei , inginerul s-a oprit asupra stilului Tudor ( asa-zisul gothic tertiar sau perpendicular englezesc ) , de secol XV, un rol hotarator avandu-l prezenta ( in cadrul acestui stil ) a numeroaselor ferestre, care rezolva problema muzeistica a luminii.

Terminata in 1942, casa ing. Dumitru Furnica-Minovici va fi donata Academiei Romane in 1945 ( prima donatie ), urmatoarele doua ( 1957, 1975 ) fiind facute impreuna cu sotia sa , Ligia Furnica-Minovici, doi ani mai tarziu inginerul fiind imitat de alti colectionari celebri (H. Zambaccian, Dr. Dona, Slatineanu, etc ), din 1946 casa Furnica-Minovici intrand in circuitul larg , turistic.[om_gmap zoom=”9″ lat=”44.484294703759005″ lng=”26.074649712536484″ marker=”https://www.trecator.ro/wp-content/uploads/2015/08/12.png” ]

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.